27 Σεπ 2023

The Project Gallery at Art Market Budapest 19-22 Oct 2023

 


Ομαδική έκθεση

«Το Εξαίσιο Σώμα της Γλώσσας»

Η The Project Gallery παρουσιάζει στη Διεθνή Καλλιτεχνική foire ART MARKET BUDAPEST 2023 από τις 19 Οκτωβρίου 2023 έως τις 22 Οκτωβρίου 2023 την ομαδική έκθεση των Αλέξανδρου Μαγκανιώτη, Κωνσταντίνου Πάτσιου και Μάριου Φούρναρη με τίτλο «Το Εξαίσιο Σώμα της Γλώσσας».

Ο γαλλικός όρος Cadavre Exquis (Εξαίσιο Πτώμα) έκανε την εμφάνιση του στο καλλιτεχνικό σύμπαν των σουρεαλιστών περίπου το 1925 και από τότε αποτέλεσε το συνώνυμο, αρχικώς μιας συλλογικής ποιητικής-γλωσσικής σύνθεσης και αργότερα μιας εικαστικής συλλογικής σύνθεσης, με σκοπό την διαμόρφωση ενός καλλιτεχνικού παιχνιδιού, μιας συναρμογής αισθητικού και νοηματικού παραλογισμού, χάους και αποδόμησης. Το «εξαίσιο πτώμα» έλκει την καταγωγή του από τον «συγκεκριμένο παραλογισμό» του Dada και αποτελεί μια πολύ ενδεικτική προσπάθεια μεταφοράς της παιδικής φλυαρίας, στο πλαίσιο της κοινωνικοπολιτικής κριτικής της εποχής των πρώτων δεκαετιών του 20ου αιώνα.




 Με αφορμή το παιχνίδι των σουρεαλιστών και ως κοινό σημείο αναφοράς την τεχνική της γλωσσικής-εννοιολογικής, υλικής και φορμαλιστικής «συναρμογής» (collage) καθώς επίσης και της τεχνικής της οικειοποίησης, οι τρεις καλλιτέχνες Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Κωνσταντίνος Πάτσιος και Μάριος Φούρναρης, δημιουργούν έναν ιδιαίτερα ξεχωριστό διάλογο γύρω από την σύγχρονη αναβίωση στοιχείων και μεθόδων του Dada, στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής παραγωγής του παρόντος. Η μεταφορά του «εξαίσιου σώματος της γλώσσας» ως σύστημα, στο πεδίο σύγχρονων οπτικών, πολιτικών και κοινωνικών νοηματοδοτήσεων, αποτελεί και για τους τρεις καλλιτέχνες, ένα ουσιώδες πεδίο αλληλεπίδρασης, μέσω δημιουργικών προκλήσεων, αντιφατικών συνυπάρξεων και συνεχόμενων επαναγοητεύσεων, του ίδιου τους του εαυτού, με την ιστορία και τα φαινόμενα του κόσμου.






Επιμέλεια έκθεσης:  Μάριος Φούρναρης MRSS, εικαστικός καλλιτέχνης, MFA Υποψ. Διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης Α.Π.Θ.

Βιογραφικά σημειώματα:

Ο Αλέξανδρος Μαγκανιώτης γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, έκανε μάστερ στο Architectural design στην “The Bartlett” του U.C.L. του Λονδίνου. Ως εικαστικός έχει παρουσιάσει την δουλειά του σε εννέα ατομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί. Το έργο του η «Αλφάβητος», εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 7η Μπιενάλε του Πεκίνου στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης της Κίνας το 2017. Το 2021 παρουσίασε την ατομική του έκθεση με τίτλο: Σε Αναζήτηση του Οδυσσέα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών. Είναι ιδρυτικό μέλος και καλλιτεχνικός διευθυντής της The Project Gallery στην Αθήνα από το 2018.

Ο Κωνσταντίνος Πάτσιος γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική και γλυπτική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών απ' όπου αποφοίτησε με άριστα το 2007, και στο Rhode Island school of design, Providence, U.S.A. Έχει πραγματοποιήσει 16 ατομικές εκθέσεις και συμμετείχε σε πλήθος ομαδικών εκθέσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η τελευταία του ατομική έκθεση είχε τίτλο Deep in the forest we meet υπό την επιμέλεια του Ιάσονα Θεοφανίδη στην Gallery 8 στο Λονδίνο.

Ο Μάριος Φούρναρη σπούδασε ζωγραφική, γλυπτική, νέα εκφραστικά μέσα και τέχνη στο δημόσιο χώρο, στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Α.Π.Θ. απ’ όπου και αποφοίτησε με άριστα το 2010 και στο University of Dundee, U.K. απ’ όπου ολοκλήρωσε με merit τις μεταπτυχιακές του σπουδές το 2012. Το 2023 παρουσίασε το διακαλλιτεχνικό του project Μυστήριο 83 Spe Meliore Moriendi σε ανάθεση του ELEUSIS 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και την ατομική του έκθεση Fortunately Conceit Sometimes Ends, σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης και επιμελήτριας Νίκης Παπασπύρου στην ΕΝΙΑ Gallery στον Πειραιά. Είναι υποψήφιος διδάκτορας του Α.Π.Θ. στην Ιστορία της Τέχνης.      

Εγκαίνια Έκθεσης: Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2023 και ώρα 11:00 -19:00

Διάρκεια Έκθεσης: 19 Οκτωβρίου 2023 έως 22 Οκτωβρίου 2023

Ώρες Λειτουργίας: Πέμπτη: 11:00 -19:00

                                 Παρασκευή: 11:00 – 21:00

                                 Σάββατο: 11:00 -19:00

                                 Κυριακή: 11:00 -19:00

Η Διεθνής Καλλιτεχνική foire ART MARKET BUDAPEST θα πραγματοποιηθεί στους χώρους του εκθεσιακού κέντρου Bálna, Fővám tér 11-12, 1093, Βουδαπέστη, Ουγγαρία.

Η The Project Gallery θα βρίσκεται στο Booth G605.


ΤΟ ΕΞΑΙΣΙΟ ΣΩΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

 

Ο γαλλικός όρος Cadavre Exquis (Εξαίσιο Πτώμα) έκανε την εμφάνιση του στο καλλιτεχνικό σύμπαν των σουρεαλιστών περίπου το 1925 και από τότε αποτέλεσε το συνώνυμο, αρχικώς μιας συλλογικής ποιητικής-γλωσσικής σύνθεσης και αργότερα μιας εικαστικής συλλογικής σύνθεσης, με σκοπό την διαμόρφωση ενός καλλιτεχνικού παιχνιδιού, μιας συναρμογής αισθητικού και νοηματικού παραλογισμού, χάους και αποδόμησης. Το «εξαίσιο πτώμα» έλκει την καταγωγή του από τον «συγκεκριμένο παραλογισμό» του Dada και αποτελεί μια πολύ ενδεικτική προσπάθεια μεταφοράς της παιδικής φλυαρίας, στο πλαίσιο της κοινωνικοπολιτικής κριτικής της εποχής των πρώτων δεκαετιών του 20ου αιώνα. Με αφορμή το παιχνίδι των σουρεαλιστών και ως κοινό σημείο αναφοράς την τεχνική της γλωσσικής-εννοιολογικής, υλικής και φορμαλιστικής «συναρμογής» (collage) καθώς επίσης και της τεχνικής της οικειοποίησης, οι τρεις καλλιτέχνες Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Κωνσταντίνος Πάτσιος και Μάριος Φούρναρης, δημιουργούν έναν ιδιαίτερα ξεχωριστό διάλογο γύρω από την σύγχρονη αναβίωση στοιχείων και μεθόδων του Dada, στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής παραγωγής του παρόντος. Η μεταφορά του «εξαίσιου σώματος της γλώσσας» ως σύστημα, στο πεδίο σύγχρονων οπτικών, πολιτικών και κοινωνικών νοηματοδοτήσεων, αποτελεί και για τους τρεις καλλιτέχνες, ένα ουσιώδες πεδίο αλληλεπίδρασης, μέσω δημιουργικών προκλήσεων, αντιφατικών συνυπάρξεων και συνεχόμενων επαναγοητεύσεων, του ίδιου τους του εαυτού, με την ιστορία και τα φαινόμενα του κόσμου.

Στη σειρά με τον τίτλο  Το Ανοίκειο Αλφάβητο  (2019 -2021), ο Αλέξανδρος Μαγκανιώτης εμπνέεται από το παιδικό εικονογραφικό λεξικό, δημιουργώντας συνολικά 26 έργα, ένα για κάθε γράμμα της αγγλικής αλφαβήτου. Ο καλλιτέχνης επιλέγει λέξεις – δάνεια της Αγγλικής γλώσσας που ετυμολογικά έχουν τη ρίζα τους στα αρχαία ελληνικά, ενώ ταυτόχρονα, αν και νοηματικά τυγχάνουν μιας οικείας διεθνούς αναγνώρισης, οι έννοιες τους στην πραγματικότητα δύσκολα μπορεί να εικονογραφηθούν. Ο «χώρος» των οπτικών κενών που αφήνουν πίσω τους οι έννοιες των συγκεκριμένων λέξεων, αποτελούν για τον Μαγκανιώτη το πεδίο εφαρμογής της εικονογραφικής τεχνικής και καλλιτεχνικής δράσης του.  Η πολύ χαρακτηριστική όσο και ιδιαίτερη μέθοδος ζωγραφικής του, με τις «κοφτές» διακεκομμένες γραμμές και τελείες, διαμορφώνει ένα σύνολο από συνθέσεις επικαλυπτόμενων εικόνων, ένα είδος περίτεχνου ζωγραφικού collage, στο οποίο ο θεατής βιώνει αισθητικά την παράδοξη ή αντιφατική συνεύρεση του νοήματος της υπό εξέτασης λέξης του εκάστοτε γράμματος, με τη λεπτομερειακή ανάπτυξη μιας ευρείας γκάμας συνδυαστικών μορφολογικών αναπαραστάσεων ζώων και φυτών, αντικειμένων του οικείου περιβάλλοντος της καθημερινότητας, αλλά και συμβόλων ή εικονογραφικών προβολών του μυθικού κόσμου. Εν τέλει με το Ανοίκειο Αλφάβητο ο Μαγκανιώτης αναδεικνύει τη ζωντάνια και τον πλούτο του σώματος της γλώσσας, διαμορφώνοντας έναν κύκλο επαναπροσδιορισμών επάνω σε έννοιες και σημασίες, που αν και ήδη γνωστές, μέσω της ψυχαναλυτικής προσέγγισης και του ευαίσθητου βλέμματός του, δημιουργούν μια νέα αντίληψη για την όψη του φυσικού και υλικού κόσμου γύρω μας.

Το καλλιτεχνικό σύμπαν του Κωνσταντίνου Πάτσιου  διαμορφώνεται μέσα από ένα ευρύ πεδίο ετερόκλητων στοιχείων, που παρά το γεγονός ότι το καθένα διατηρεί τη δική του αυτονομία, εν τέλει όλα μαζί, συνθέτουν ένα ενδιαφέρον δομημένο σύνολο με πολύσημο χαρακτήρα. Ο καλλιτέχνης, ευρηματικός κάθε φορά στην επιλογή της θεματολογίας του, δημιουργεί μέσω της ευρείας γνώσης του για την τεχνική του collage, εικόνες που διέπονται από την έννοια της «εντροπίας», έτσι όπως αυτή αποτυπώνεται στη θεωρία της πληροφορίας, δηλαδή το βαθμό ανταγωνισμού πολλαπλών δυνατών απαντήσεων σε ένα ζητούμενο. Το ζητούμενο στο έργο του, όπως δηλώνει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, είναι ο σχηματισμός ενός νέου πεδίου σκέψης, μέσα στο οποίο όλες οι αντιθέσεις επιλύονται με σκοπό ένας νέος τύπος αρμονίας να κυβερνά την οπτική αντίληψη και τη λογική σκέψη. Ο Πάτσιος είναι γνώστης της  ιστορίας, του περιεχομένου των κοινωνικών θεωριών και της ιστορίας της τέχνης, με αποτέλεσμα ξεπερνώντας τα όρια της τεχνικής μεθόδου κατασκευής της εικόνας,  να μεταφέρει το περιεχόμενο της σε μια νέα μορφή αφήγησης. Παρόλα αυτά δεν πρέπει εδώ να συγχέουμε τη σημασία του συγκεκριμένου όρου με τη παραδοσιακή έννοια της περιγραφής. Κάθε άλλο, ο καλλιτέχνης καταφέρνει συνταιριάζοντας ασύμβατα υλικά, δεδομένα και πληροφορίες μεταξύ τους, να διαχειριστεί επιλεκτικά τις ποικίλες ζωγραφικές μεταφορές του από το Λετρισμό και την Εννοιολογική τέχνη, ως την Pop Art και τον Εξπρεσσιονισμό και μέσω μιας έντονης διάθεσης κριτικής, να διεγείρει το βλέμμα και τη σκέψη του θεατή σε ζητήματα κοινωνικοπολιτικού περιεχομένου. Είναι χαρακτηριστικό πως πολλές φορές ακόμη και ο συνδυασμός της εικόνας με τον τίτλο του έργου, όπως για παράδειγμα στο Joseph Slept With the Eyes Open (2023), στο ζωγραφικό χώρο του οποίου δεσπόζει η φιγούρα του Beuys, συμβάλλει καθοριστικά στην επίτευξη δημιουργίας μιας τέχνης με έντονο κριτικό αποτύπωμα, όπου οι μεταφορές από το παρελθόν βρίσκουν ένα νέο νόημα στο κοινωνικοπολιτικό παρόν.      

Η νέα σειρά ζωγραφικών έργων του Μάριου Φούρναρη αποτελεί μια διευρυμένη έρευνα επάνω σε ποικίλες τεχνικές και τάσεις της ζωγραφικής αφαίρεσης. Ο καλλιτέχνης δανειζόμενος ετερόκλητα στοιχεία από μια ευρεία γκάμα αναφορών όπως η γεωμετρία, η αρχιτεκτονική, η γλώσσα και η μουσική, δημιουργεί ένα σύνολο συνθέσεων, βασικός πυρήνας του οποίου είναι η φορμαλιστική σχέση ισορροπίας ανάμεσα στα σχήματα, τα σύμβολα  και τη ζωγραφική χειρονομία. Ακολουθώντας την μέθοδο της συναρμογής, τόσο πρακτικά όσο και θεωρητικά μέσω της τεχνικής μιας ήπιας «οικειοποίησης», δημιουργεί αλλεπάλληλα επίπεδα αισθητικών συγκλήσεων και αποκλίσεων με καλλιτέχνες και καλλιτεχνικές τάσεις του παρελθόντος όπως το Dada, ο Κονστρουκτιβισμός και ο Κυβοφουτουρισμός. Το θεωρητικό υπόβαθρο του Φούρναρη στην ιστορία της τέχνης, του επιτρέπει να μελετά σε βάθος και με ενάργεια τη μεταφορά οπτικών αναφορών από το παρελθόν και μέσω της εκλεπτυσμένης επανατοποθέτησής τους στη σύγχρονη καλλιτεχνική πρακτική, να αποδίδει σε αυτές ένα νέο ενδιαφέρον στο παρόν. Το συνθετικό αποτέλεσμα των εικόνων του παραπέμπει σε ένα είδος «μηχανικών χειρογράφων» ή οπτικών σημειώσεων «συγκεκριμένου παραλογισμού», που ως ένας άλλος σημειωτικός οπτικός και γλωσσικός κώδικας επαναπροσεγγιζεί τις έννοιες του χώρου και του χρόνου υπό το πρίσμα της επιστημονικής μεθόδου των μαθηματικών και της γεωμετρίας. Οι μικρές, σχεδόν «σιωπηρές», χειρόγραφες σημειώσεις και καταγραφές λέξεων και αριθμών, που ευθέως παραπέμπουν στην αισθητική ενός επιστημονικού εγχειριδίου, οδηγούν το βλέμμα και τη σκέψη του θεατή σε έναν προβληματισμό γύρω από την διαμόρφωση μοντέλων σύγχρονων τεχνολογικών εφαρμογών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η συνθετική βιολογία (SynBio).

Παρά το γεγονός ότι τα έργα των τριών καλλιτεχνών εκ πρώτης όψεως μοιάζουν να παρουσιάζουν ανομοιογένειες και αποκλίσεις μεταξύ τους, ο πυρήνας και η σκέψη διαμόρφωσης τους, ακολουθεί μια κοινή πορεία και λογική. Έτσι ως αποτέλεσμα, το σύνολο των εικαστικών τους συνθέσεων,  καταφέρνει εν τέλει να δημιουργήσει έναν ιδιαίτερα ξεχωριστό εικαστικό διάλογο, που τοποθετεί το βλέμμα του θεατή σε έναν καινοφανή φανταστικό κόσμο πλουραλιστικών νοημάτων και συμπερασμάτων, σχετικά με τον ρόλο του στο πλαίσιο της καθημερινής ζωής.        

 

 Μάριος Φούρναρης MRSS

Εικαστικός καλλιτέχνης, M.F.A

Υποψ. Διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης Α.Π.Θ. 

 



Δεν υπάρχουν σχόλια: